13 august 2008

Telling


Torsdag 31.07 dro Alexander,Bjørg,Sven,Svein,Petter,Åge og meg selv opp til terrenget vi disponerer for å gjennomføre årets telling. Herlig å endelig være igang. Jeg hadde med Odin og Phønix. Det var nok like 'gira' som oss tobeinte. Herlig å være tilbake i fjellet.



Alexander,Bjørg,Kjetil og også etterhvert John dannet det ene tellelaget på den ene hytta.

Godt å få av den tunge sekken


Tidlig morgen 01.08 er vi ute av soveposen og klare til å starte dagens økt. Vi våkner til strålende vær, så det skal nok ble en påkjenning etterhvert for hundene. Heldigvis er vi godt forspente med hunder, 5 i tallet. Vi skulle nok hatt minst en til .Første linja ble gått nesten helt til endes før vi fikk litt action.

En pust i bakken 1200 m over havet






Hundene bytter på å jobbe, og 'gir jernet'. Tavi ,Phønix og Yoko har alle fuglearbeid. Odin er den eneste uten kontakt med rypa denne dagen. Vi fikk etterhvert registrert ganske greitt med ryper. Bedre enn ifjor, men neppe noe toppår.


Langbeinte Phønix jobbet som en helt




Dagens beste situasjon var da Phønix fikk sittkommando fra meg da en enkelt rype lettet. Han hadde stand. Da jeg nærmet meg lettet en enkel rype. Han fikk 'sitt' slengt i hue, og satte seg. Alexander kom bak meg med videokamera og skulle filme seansen. Mens vi står der ser jeg ei rype som sitter 5 meter bak Nixen. Se bildet under. Den satt urørlig mens Aleander og jeg stod og snakket sammen. Så får Nixen beskjed om å gå på. Og da letter ryper på alle kanter av hunden. Han settes igjen og er helt rolig. Det viste seg at han satt midt inne i et kull med 10-12 ryper. Det var litt av et syn.








Her sitter steggen og følger med. Nixen sitter med ryggen til utenfor bildet.



Alt i alt ble det en flott helg i fjellet. Vi var heldige med været. Det gikk senere enn vi hadde planlagt da vi var en person i manko på fredagen. Om kvelden kom John opp, og vi fikk delt oss opp i 2 lag.




Men vi rakk ikke over alt, så det blir en ny tur kommende helg.




Ingen kommentarer: