10 november 2008

Høst forbi....



En lang og begivenhetsrik høst er over. En høst som ble helt annerledes enn noen annen høst jeg har opplevd. Og som det nok er lenge til jeg opplever igjen. Det lå jo litt i kortene at det kreves en del når en har unghund. Og spesiellt dersom en ønsker litt resultater. Og tenk deg så et vi har 2 unghunder som begge har fått oppfølging etter beste evne, og etter hvor hundene står.

Phønix sin høst har jo vært over all forventning. Han har vært tidlig ute med det meste, og dette bildet er typisk for han. Her blir han sekundert av Yoko, og hos oss har Vega stort sett halset etter Phønix. Hun er jo selvfølgelig yngre, men nixen har vært spesiell helt fra starten. Han har i høst hentet 1x1uk - 2x2uk - 1x3uk høyfjell. Tidlig i sommer debuterte han på apportprøve med 1uk. Han deltok i derby, dog uten det store resultatet der, og i Forus open. Heller ikke her maktet han¨å gjøre seg gjeldende¨ Lavland var noe han ikke taklet.Nå ser jeg fremover mot vinteren. Han får hele vinteren i uk, så vi bør ha sjanse på mer gøy.Men om vi kommer så nærme rypene som vi var her er vel heller tvilsomt. Her sitter rypene kun 2 meter foran Phønix.

Til vinteren satser jeg på at også Vega er i kampform. Nå får hun kjørt seg på rugdene, så jeg satser på at dette flytter fokus fra makker til biotop. Hun har akkurat hatt løpetid, og hun er vel som tisper flest. Men etter at løpetida var over, så var det igang igjen med treninga, og her en dag har vi 3 rugder på 5 minutter. Foreløpig har vi kun 1 komplett arbeid med reis og det hele, men det blir nok bra. Hun får erfaringen med seg, og etter hvert så lurer hun rugdene. Hun er da fra Rugdelia. Det jeg har sett av henne i fjellet i høst gjør meg trygg på at hun blir en god hund. Steget og farten er suverent, og jaktinga var til tider prima. Også hun får hele vinteren i uk. Så får en bare håpe at terrenget i Valle ikke snør helt ned slik at vi får tatt oss noen treningsturer.







Ingen kommentarer: