17 februar 2009

Når sirkushesten kjenner lukta av sagmugg.........

Helgen tilbrakte vi i Sirdal. Årets første prøve ble avholdt, uten at jeg hadde meldt på noen hunder. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta det litt 'lungt' nå på førsten av vinteren. Ikke mye å stresse etter. Vega har hatt førsteprioritet den senere tiden. Hun har etterhvert fått et søk som jeg er meget fornøyd med. Fugl har hun også vist at hun kan behandle, så ting faller på plass. Phønix har allerede gitt oss mange fine opplevelser både på prøve og jakt, så han blir kun startet forsiktig i vinter.
Men siden vi nå var i Sirdal denne helgen , så tenkte jeg 'hvorfor ikke'. Jeg ruslet bort til sekretariatet og etteranmeldte Vega. Hun fikk plass og vi møtte opp på oppropet i sterk kulde men strålende vær. Etter hvert fikk sola tak i kuldegradene og det ble ikke så værst.
Men Vega var ikke like samarbeidsvillig. Her var jo en makker som ikke var blitt hilst på før. Så igjen brukte hun tia si på det og ikke jakting. Hun kobles etter 5 minutter. De siste 10 min får hun i neste slipp og da virker det som hun har forstått alvoret og kommer seg ut i søk. Men det ligner ikke på det jeg har sett tidligere. Hun har både fart og bredde i søket til vanlig. Hun tok ikke på langt nær ut alt denne dagen. Men hun brydde seg ikke noe særlig om makker resten av dagen, så kanskje vi oppnådde noe likevel med denne starten.


Søndagen var adskillig snillere temperaturmessig. Etter lørdagens start med Vega, så så jeg at forholdene ikke var umulige for Nixen. Han er stor, men han jakter. Vi får på ny plass pga at andre har trukket seg. Han går jevnt og trutt hele dagen, men han merker jo selvfølgelig at det er tungt å ta seg frem. Vi hadde to Breton på 12kg på partiet som knapt nok var nedi snøen. Forskjellen blir veldig klar og Nixen har aldri sjans denne dagen til noen 1ste premie.
Han har en knallfin stand i 3dje slippet der makker sekunderer han. Jeg renner ned de ca. 100 metrene mot der han står, og ser til min ergrelse at setteren er i bevegelse bak Nixen. Så ser jeg Phønix løse ut, snuser litt på det tomme setet og går videre. Med fugl der, og med Nixens ro og erfaring i fugl kunne det kanskje blitt en 2prem. Men alt i alt, forholdene tatt i betraktning, så var det en grei økt han viste meg. Han har mer på lager.

Nå til helgen blir det sesongens desidert siste jakt tur. Erlend har ytret ønske om å være med pappa på tur i vinterfjellet, så sammen med Alexander drar vi til Valle for noen dager på jakt og trening. Vinterferie i den påfølgende uka, så vi har ikke hastverk med å dra hjem igjen. Vi er priviligerte som har mulighet til å kunne ta slike turer. For meg har det vært alfa/omega mht. til resultater.
Alle 3 hundene blir med. Blir bra å få trent både Vega og Phønix i snøen.
So long folkens.

Ingen kommentarer: