24 august 2009

2ak-3ak

Årets første høstprøve er unnagjort. Stilte både Vega og Phønix, og det var sistnevnte som dro inn premiene.
Lørdagen ble det 2ak. Stand der makker sekunderer på motsatt side av et vierkratt kun 1,5 meter fra nixen. Makker beveger på seg og får rypa som satt midt imellom de to til å løpe mot Phønix. 50cm fra Phønix kaster rypa seg på vingene og sneier snuten på hunden. Skudd og sittkommando kommer, det samme gjør makker som beinflyr etter rypa. Phønix setter seg etter et par meter og roes. Han hadde pådratt seg et par riper i lakken tidligere, og kombinert med manglende reis så ble det 2ak. Helt ok og jeg er fornøyd med søket og opplegget hans ellers. En bra dag for han.
Vega sleit med å takle vierkratt, så de mulighetene som hun hadde resulterte i egne og makkers støkk både fredag og lørdag. Men også hun går så bra at søksmessig er det på øverste hylle.
Søndag har Vega alle tiders sjanse til å ordne nettopp det. Hun går enormt og er først og rasket overalt. Mot slutten av slippet går hun inn i et vierkjerr 100m foran meg. Deretter blir det helt stilt. Ingen hund ut på andre siden og ingen bevegelse i krattet. Går mot henne for å se om hun står. Dommerne lunter 50 meter bak og ser ingenting. Så plutselig kommer makker inn fra venstre i medvind. Da var jeg 10 meter fra krattet, og først da kunne jeg se min hund. Makker dundrer rett inn i et kull som Vega står på og støkker rype. Jeg roer Vega inni der men hun måtte bare bevege se litt opp og ned for å se hvor rypa tok veien. Det medfører at resten av kullet letter. Pga av dette ble Vega avsluttet da dommer vurderte det slik at hun ødela en jaktsituasjon. Jeg var mildt sagt forbannet på det, men når jeg fikk tenkt meg om utover dagen så var det jo egentlig nettopp det som skjedde. Uten makker i nærheten så hadde dette gått bra.
Jeg skværet opp med dommeren og vi var vel forlikte etterpå.
Etter Vega sitt slipp ble 4 ak hunder avslutte iløpet av 3 minutter. De måtte rett inn i medvind for å finne disse rypene, og ingen taklet det.
Så ble Phønix satt på sammen med Toya til Arvid Moe. Gjett om vi var nervøse begge to. Ikke inn i skogen sier Arvid. Ok sier jeg og ser bare røyken etter nixen der han forsvinner,,,,,,,inn i skogen. Makker følger etter og støkker 2 rype i kanten. Hun er rolig og går videre. Dette er samme hunden som sekunderte Phønix dagen før.
Vi kommer oss helskinnet gjennom skogen og går ut i åpnere terreng. Der ser jeg Toya og hun sitter. Så ser jeg Phønix som sekunderer. Arvid mente at hun har satt seg pga sau som er lenger fremme. Han går opp mot henne og støkker en rype. Begge hunder er rolige. Han setter på og hunden går rett i stand. 1 minutt,2 fuglearb m reis og ett uten .Hun må apportere siden hun ikke har apportbevis. Dette er ikke Toya interessert i og avsluttes med 2ak. Slippet er over. Her får nixen noen riper i lakken, men det kan gjerne fixes med et komplett arb eller to.
2 nye ak hunder ryker ut i neste slipp, så da var det kun 2 akhunder igjen etter 1ste runde. Nixen får samme makker resten av sine slipp. Han feier over fjellet med fart og kontinuitet som aldri før. Han har aldri gått så godt for meg noen gang før. Men den forløsende rypa er ikke å finne. Så i aller siste minutt støkker makker ei rype inni vieren. Phønix kommer også til og tar stand. Det samme gjør makker. Makker får reise fugl og får etterhvert 2 arb m reis. Jeg skyter over nixen på den første bare for sikkerhets skyld. Sener har Phønix ny stand i vieren,han går villig på men får ikke opp rypa som sikkert beinflyr inni der. Etter en stund ender den reisen i en støkk og vi er ferdige for dagen. Søksmessig er alt helt topp. 5-5-6-4-4-4. Men han fikk flere riper i lakken istedenfor noen flere plusser, så han får en 3 ak. Slik det utviklet seg var dette det beste han kunne få, så jeg må si meg passe fornøyd. Premie er premie tross alt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hhhhøøørhmmmmm:)

trodde det va kun 2 ryper du trengte :) hehe (klarte ikkje å holda meg med den kommentaren, hehe)

Gratulere med solid innsats iallefall.. Forstod fra flere at det va vanskelige forhold og lite fugl..

Det ble ikke noe sjans på fugl på oss i Fyresdal.. Hu mi va nok litt sliten etter 2 dager med trening før prøven... I ettertid va det jo ganske urutinert av meg og trene dagen før prøve, men d va ivrigheten som tok overhånd...

Kjetil Kristiansen sa...

trengte kun 2 ryper. en til hver. men de fikk alt for mange slik at de dro med seg minuser fra tidligere slipp. Men jeg er fornøyd med 2 hunder som virkelig fungerte søksmessig iallefall. Synd med din. Nå må du bremse litt slik at overskuddet kommer tilbake. Vi har iallefall havnet på 1 parti sammen i høst, så jeg gleder meg til å se hvordan din har utviklet seg.

Anonym sa...

Hunden har fått innvilget ferie denne uken ja...

Mitt inntrykk av tilværelsen på jaktprøve, så langt, er iallefall at det kan være en utfordring rundt hver sving og det kreves sinnsyke mengder trening og forberedelser for å lykkes på øverste nivå..

Så i forhold til det har både jeg og Zanna langt igjen... Samtidig er det jo kjempe kult å delta, selv om vi kanskje ikke har den beste sjansen i verden på premie..
Og vi lærer hele tiden....

Det var bl.a noen utrolig gode søkere på Fyresdalprøven, og det er jo et fantastisk syn og se dem i aksjon!

Jeg må jo si at det blir kjekt å se dine i aksjon, det høres jo ikke akkurat ut som at de tusler rundt beina dine når de er på "jobb"....:)