18 august 2008

Siste finpuss























Helgen ble nok en gang tilbrakt i Valle. Vi hadde 3-4 km. med telling igjen som vi skulle få unnagjort. I tillegg til Tavi,Indie,Phønix,Yoko og Vega,,puhhh hadde vi med oss Aron og Odin. De ble raskt omdøpt til 'ARE OG ODIN'. Vi har vært veldig mye i fjellet i det siste, så en kan fort bli litt 'skrullete'







Tellingen ble unnagjort lørdag formiddag. ARE og ODIN gikk med Alexander litt oppi terrenget, mens Yoko,Vega og Phønix ble med John 'den smukkkke' og meg på den nedre delen.






Rypene har satt høyt i terrenget, så vi regnet med at vi kun kunne finne noen orrfugler.






Vi gikk linja nesten til endes før vi fikk litt action. Vega og Yoko gikk sammen i slipp og jaggu bråvender Vega inn i en fin stand. Før jeg kommer bort til henne går det opp 4 ryper. Hun er helt rolig. Under utredning går det opp 5 ryper til og Vega er fremdeles perfekt i ro.






Vega bekrefter det vi så forrige helg. Hun er på vei. Flotte søk og veldig bra reviering. Hun skal legge til litt mer fart og bredde , så blir dette knallbra. Og helt i enden av linja ble 2 ryper til støkket opp av Vega. Hun var i ro, men Phønix som gikk sammen med henne gikk etter så det suste. Fløyta og stemmebånd ble virkelig satt på prøve, og etter 30-40 meter så fikk jeg stoppet den knallen. Han kommer inn og får 5 minutter liggeøvelse der rypene satt. Dette var 3 gang at han tar seg slike friheter, og jeg begynte å bli en smule bekymret. Her har alt vært perfekt så lenge, og så skjer dette kun 1 uke før første prøve i Raggsteindalen. Heldigvis fikk vi en støkksituasjon dagen etterpå, og han kunne ikke misforstå sittkommandoen han fikk. Han holdt seg helt i ro og bekymringene mine ble med ett veldig mye mindre.






Alt i alt ble denne tellinga da avsluttet med 11 ryper til Vega, og 2 til John 'den smukkkke'(se bildet over)


















Søndagen ble det en flott tur i bra vær og forhold. John'den smukkkke' og jeg hadde de 3 unghundene med oss for å få en siste finpuss før prøvestart. På vei opp støkkes 3 orrfugler, men det er jo ikke så unormalt. Det er når disse fikses på riktig vis at superlativene kommer. Mer om det litt senere. Den første situasjonen vi får er støkken som jeg nevnte tidligere.






Men den som virkelig fikk hjertet til å banke var som følger: Phønix finnes i flott stand. 4 meter bak og litt til siden står Yoko. Sekunderer hun eller har hun egen stand? Vi diskuterer opp og i mente og er ikke helt sikre på hvordan vi skal løse dette.





Vi blir enige om at Yoko sekunderer. Jeg ber Phønix om reis. Yoko går litt frem og løser ut til venstre. Hun hadde definitivt ikke strålen. Phønix derimot går villig på og fester en meget intens stand.

Jeg går forsiktig et par meter opp mot 'Nixen' og hvisker frem et forsiktig 'jahhhh' hvorpå han knallreiser rypa som sitter 2 meter foran han. Rolig som en statue er han da fuglen tar til vingene og forsvinner over kanten.







Et kanonfint fuglearbeid og en fin bekreftelse på at vi har gjort noe rett i alt treningsarbeidet som vi har gjort. Raggsteindalen ' here we come'




Jeg nevnte orrfuglene som ble støkket tidligere på dagen. Her kommer dagens andre flotte fuglearbeid. Lille Yoko, Bjørg og John'den smukkkke' sin fagre SV vartet opp med et arbeid som gjorde øyet stort og vått. Vi hadde nærmest avsluttet dagens økt og var på vei tilbake til hytta. Jeg klatret ned fra sia vi gikk i et stykke før John. Han gikk etterhvert og lette etter Yoko. Han ropte ned til meg om jeg kunne se henne. Bratt var der og ikke så lett å komme seg frem. Jeg hadde mye bedre oversikt der jeg stod, så jeg beveget meg fremover og speidet etter henne. Plutselig oppdager jeg det røde dekkenet langt oppe i sia. Men faktisk så er hun kun 30 meter fra John. Jeg roper at hun har stand rett bak han.




John klatrer opp til henne og ber om reis. Hun lar seg ikke be 2 ganger og kanonreiser orrhane,orrhøne og 3-4 kyllinger. Yoko er som alltid komplett i ro. Jeg har panoramautsikt til hele herligheten og irriterer meg grenseløst over at jeg ikke har stor nok linse på kameraet til å få med meg når fuglene reiser avgårde. Men det sitter klistret på min netthinne iallefall. Kjempe avslutning på en flott dag i fjellet. Jeg bare nevner det, Yoko skal også starte i Raggsteindalen.



Nå blir det en stund til neste besøk i Valle. Men alle var vi enige om at 'livet er herlig'

Ingen kommentarer: