29 september 2008

Derby kvalik.

Oppe kl 0600 og klar som en reddik. Rutinene er alltid de samme før prøver. Ingen ting forandres, og jeg er klar til avreise til opprop 0730. Liker å ha god tid, og få slått av en prat med kjentfolk. Roe nerver. Treffer en gjeng fra Rogaland. Var vel 6-7 hunder fra vårt distrikt som skulle starte. Praten går lett, men jeg aner en viss spenning.
Så ringes det til opprop og flaggheising.
Phønix skal ut i 2dre slipp på sitt parti, så jeg får sett og observert litt før vi skal ut.
Direktøren hadde før avreise beskrevet hva jeg kunne forvente ang. terrenger. Også Ola var klar på at det er ganske spesielle forhold på Kongsvoll. Og det var det virkelig. Mye vier som lå tett som bare det.
Så er det Phønix sin tur, og han har ikke noen problemer hverken med terreng eller noe annet. Går et veldig bra slipp der han slipper seg litt ned helt på slutten. Ingen fugl i slippet og dermed heller ingen minus og han rangeres på topp etter 3 slipp. Så blir det fuglearbeid på 2 hunder etterhvert, så etter første runde ligger nixen som nummer 6. Det var jeg fornøyd med. 8 hunder skulle videre til semifinale.
Vi var først ut etter pausen, og det ble fort klart at Phønix ikke hadde mye igjen på tanken. Starter med en 'skitstand' sammen med makker og har etter det ikke mye å by på. Selvom han prøver, så biter det ikke slik jeg vet han kan under normale omstendigheter, og jeg er smertelig klar over at vi er ferdige. Kjiipt ja, men slik forberedelsene ble så kunne en nok ikke forvente at nixen skulle være uberørt av magesjauen. Jeg tar det hele på min kappe. Slike tabber gjør man bare en gang.
Får ta med noe positivt. Kullsøster Fri til Ola og Siw fortsatte sin hittil strålende karriere med 1pr. på sitt kval.parti og gikk videre til semifinale. Hun er en meget bra hund som garantert blir vinner av årets NVC unghund.

Ingen kommentarer: