28 februar 2009

Vi holder koken..

Forrige helg dro vi for siste gang inn til Fiti for denne vinteren. Sesongens siste jakttur skulle gi oss en siste dose å leve på frem til høsten. Erlend var med på sin første vinter tur, og sammen med Petter og Alexander så ble vi en fin gjeng. Totalt 6 hunder var med på denne turen, slik at vi fikk vekslet på øktene. 3 dager med jakt krever sitt, og det blir tungt hvis hundene må gå og jobbe hele tiden. Derfor er det veldig greitt å ha nok hunder slik at vi kan veksle mellom dem.

Som sagt så var der plenty med snø,så hundene sliter med å få opp noe særlig fart. Men de gjør jobben og vel så det.
Første morgenturen har vi noen fine situasjoner der både P Willis til Petter og Phønix har fine fuglearbeid. Petter har en fin fellingsjanse for Willis, men rypa vant 1-0. Phønix hadde 2 -3 fine fuglearbeid uten at vi fikk tellende resultat.


Etter en fin tur tar vi en god lunchpause på hytta. Karbonader og speilegg og en beinstrekk gjør godt for ungdommen. Eller hva Alex?


Ettermiddagsøkten blir mulighet for tispene til å vise oss vinterveien. Vega,Varja og Tara som skal jakte, og sylferske Cola til Alexander som er på sin første tur. Får vi henne i rype, mon tro?
Fremdeles tungt for hundene, men vi søker litt høyere får å få litt lettere forhold.


For min egen del ble denne turen en stor opptur. Vega er ute i et bra søk. Hun jobber veldig bra og får med seg en god del terreng. Plutselig har hun strålen og vrir seg inn i en fin og stilfull stand. Jeg og Alexander glir ned mot henne. Haglene tas frem, patronene blir lagt i, spenningen stiger. Jeg gir Vega reiskommando og hun går villig på. Reiser steggen som sitter 8-10 meter foran henne. Hun er dønn i ro og skuddholdet er perfekt. Før jeg får hagla opp til skulderen smeller det fra Alex sin kant. Et kanonskudd som sitter perfekt. Steggen har gjort sin misjon og gitt Vega sitt aller første komplette arbeid. Og hvilket flott fuglearbeid. Slik vil jeg ha det. En herlig følelse når alt bare er på plass. Har ikke sett ramping i fugl fra henne ennå, og satser på at det fortsetter slik. Ingenting tyder på noe annet.





Erlend fikk prøve å skyte med hagle denne helgen. Petter instruert litt og bidro med skuldestøtte. Tomme ølbokser fikk gjennomgå. Erlend kommer til å bli en god jeger.

Vega viste oss også at hun takler rypene på langt hold. På en av øktene der hun hadde gått veldig bra markerer hun at her er det rype foran oss. Tar stand langt ute. Jeg går opp mot henne. Når jeg er 30 meter bak snur hun forsiktig på hodet,nærmest for å forsikre seg om at jeg er med. Hun konstaterer at jeg kommer og snur seg tilbake til den gode lukta. Hun går forsiktig på for å prøve å spikre rypa. Hun tar ny stand lenger fremme, og jeg følger på. Jeg følger på og kommer opp mot henne. Ber henne gå på og ser at hun er litt usikker. Vinkler litt til venstre, så til høyre. Så plutselig letter ei rype 20 meter til venstre for henne. Hun er dønn rolig, og vi kan bare konstatere at rypa forsvinner ut av hold. Jeg tipper at hun hadde første standen på denne rypa på ca.100 meter. Hun virker meget solid og vet hva dette dreier seg om. Jeg er selvsagt også meget fornøyd med hennes utvikling. Hun gjør meg trygg. Herlig følelse med hunder som spiller på lag. Kan si det samme om Phønix. Han er en meget god jakthund som finner mye vilt og som gir oss solide sjanser.

Erlend var med på sin første vinterjakt. 2 solide turer hver dag tok ikke knekken på han. Ikke en eneste gang hørte vi noe klaging. Klatret opp sammen med oss andre, og rant nedover uten noen problem. Han fikk kjøre snøscooteren på tur innover. Det er mer enn jeg har gjort. Kongeørn fikk han se som seilte over oss, og selvfølgelig masse ryper. Han kan nesten ikke vente med å få jakte selv.
Fremover nå blir det aktiviteter hver helg den neste måneden. Først blir det vintersamling med NVK-Rogaland på Nesheia. Ser ut som vi blir en god gjeng. Deretter blir det prøve i Sirdal. Har meldt på begge unghundene hver sin dag. Hovden blir det også iår. 2 hunder i 2 dager. Vi har leid en stor hytte sammen med John og Bjørg. Der er mange sengeplasser, så det er ledig plass for noen til . Hadde egentlig tenkt å starte med Phønix i Sør-norsk unghundmesterskap. Men jeg ser at han er for stor og tung til å få opp et skikkelig 1prem. søk når forholdene er så tunge.Da går jeg heller i uk og koser meg uten forventningspress.

Vi hørs.


Ingen kommentarer: