04 november 2009

Høstens vakreste eventyr

Søndag etter jaktstarten dro jeg og Kallis inn i terrenget i Valle. En snau uke med jakt og opplevelser skulle nytes. 5 hunder hadde vi med som skulle få boltre seg i terreng med ryper og orrfugl. Det er dette vi ser fram til hele høsten, og alle aktiviteter og forberedelser er rettet inn mot dette. Når vi da får en uke med strålende vær hele tiden så er jo det hele bare perfekt Kallis og 5 bikkjer nyter solen




Søndag kveld da vi kom inn ble sekkene kjapt ekspedert inn i hytta, og bikkjene utstyrt med jaktdekken. Så bar det avgårde for en kort ettermiddagsøkt. Det ble ikke noen ryper i sekken denne kvelden, men jeg hadde iallefall nok sjanser. Nixen hadde 7 arbeid på 40 minutter, men rypene kastet seg inn i bjørka og reddet skinnet.






Nå ble dette heldigvis ikke melodien. Utover uka ble det masse situasjoner og gode fellingsjanser, og bikkjer som leverte varene. Det ble felt fugl for alle hundene, både ryper og orrfugl. Men borte ved Bjørnlistøylen flyr det en 'dau' orrhane. Den lurte oss flere ganger og kommer til å bidra til enda flere orrfugler i terrenget til neste høst. Det var noe av det mest gledelige under årets jakt. Vi så masse orrfugl. Under den ene morgenøkta hadde jeg of Odin oppe 10 stykker på Hommen. Der er det vanskelig å jakte alene. De kaster seg nedover siden og gir oss sjelden skuddsjanser. Men 1 kanonfin mulighet ble det. Helt til Odin presenterte sin nye spesialitet - tjuvreis. Ved en åpning i skogen sto han , og jeg lada børsa og gikk mot han. Så kaster knallen seg fram og reiser orrhanen lenge før jeg hadde tenkt at det skulle skje. Han hadde en tilsvarende dagen før. Fin stand, Kallis og jeg går mot han og skal dekke hver vår side av hunden. Når vi er 20 meter fra han reiser han friskt på egen hånd 3-4 ryper, og er tydelig ganske så fornøyd. Enn så lenge. Straffen ble burtjeneste neste tur.



Fin fangst



Vi hadde som sagt en flott tur og tiden gikk bare så altfor fort. I godt lag og med mange opplevelser. Terrenger som vi tydeligvis har forvaltet godt, og som etterhvert er kanonfine å gå i. Rypebestanden kan vi ikke klage på noe som senere turer i høst også bekrefter. Vi får si som Valen : Alle skal få :-)







Det ble også en ny tur noen uker senere. Tok ut noen fridager og hadde en langhelg sammen med John og Lene. Høsten kan være lunefull i fjellet og vi kom opp til snødekkede fjellsider. Men hva gjør man ikke for opplevelsenes skyld. Rypene er der og man må bare ut å gå. Igjen så er både Phønix og Vega meget treffsikre og fokuserte og gir flere muligheter til oss med hagla. Jeg så for meg at rypene nå ville være temmelig hvite. Men der tok jeg feil. De trodde selv de var hvite og derfor hadde de for det meste tilhold i snøen. Det gjorde jo selvfølgelig at de til tider var meget godt synlige.


Fikk med meg et fint knippe med ryper. Har fått med meg det jeg trenger til noen gode julemiddager. Nå er nok høstens jakt aktiviteter på det nærmeste over. Fine turer og hunder som fungerer akkurat slik de skal - ja med et lite unntak for Odin da. Må jeg virkelig lære han dette en gang til. Får vel ha en personalsamtale når året gjøres opp.

Sikter på en siste jakttur denne høsten i forbindelse med skogsprøve på Os. Jeg har blitt tilbudt å låne hytte og terreng av Kallis. Rugde og storfugl kan han friste med. Et par dagers jakt før prøven er ikke å forakte. Målet er selvsagt å få felt tiur for Phønix. Og ikke minst at vi får resultat på Os 1.

Ingen kommentarer: