16 september 2008

Jaktdebut

For n'te gang denne høsten settes kursen mot Valle. Vi har vært gjennom tellinger og treninger hele høsten, men nå er det på tide å lufte børsa også.
Dette blir første jakta på både Phønix og Vega, så det er med en viss spenning i kroppen vi legger ut på tur.
En kort tur på fredagskvelden uten å se så mange ryper, men vi er nå igang.
Lørdag staker jeg ut kursen mot områder jeg vet er bra besatt med rype. Og nixen fornekter seg ikke. Jeg finner han i stand i en liten 'gryte' i terrenget. Vega har gått fritt bak og sett på. Hun settes, og der blir hun. Går opp til Phønix og ber om reis. Han presenterer et kull som gir en perfekt skuddsjans. Klasker baken i bakken og ser spent på at jeg feller en av rypene. Hele kullet gikk i en omgang, så det eneste han fant under utredningen var ei dau rype. Og den havnet i kjeften hans til mine protester. Leverte den fra seg uskadd og vi var så fornøyde.
Kaller inn Vega slik at hun skal få lukte litt rundt der rypene satt, og også få snuse godt på rypa.
Dette var nok den mest perfekte jaktsituasjonen jeg noensinne har hatt. Alt fungerte helt etter boka og lover godt for fremtiden.
Det ble ikke flere ryper i sekken denne helgen, på tross av at hundene gjorde sin del av jobben.
Skytinga holdt ikke mål. Men pytt. At disse to unghundene er kommet så langt allerede er utbytte nok for meg.
Har ikke hatt hundene i line hele helgen. De har gått bak meg etter tur , og det har fungert helt perfekt.
Tenk å kunne gå med hagla knekt uten å måtte være på vakt hele tiden. Skuddene ble lagt i rett før hunden fikk reiskommando , og aldri skrik og skrål under fuglesituasjoner. En drøm.
Tar med en flott situasjon fra lørdagskvelden.
Phønix og Yoko i søk samtidig. Nixen tar stand, Yoko sekunderer 4 meter bak. Jeg ber Sven stille seg i en åpning slik at han får god skuddvinkel. Går mot Phønix men kullet letter før reisen. Rett mot åpningen der Sven er klar, skuddet kommer og rype faller. Snakk om kontrollert samarbeid. Flott skutt Sven.
Ny tur til helgen. Da er det skytter som må skjerpe seg.
Dovre nærmer seg-:)

Ingen kommentarer: